Friday 15 September 2017

Undersök Grundläggande Principer Of Multilateral Handels System


Asymmetrier i det växande multilaterala handelssystemet enligt WTO-analysen. De grundläggande principerna i det multilaterala handelssystemet är att hjälpa handelsflödet så fritt som möjligt dels å hantera tvister om handelsfrågor å andra sidan Utvidgningen av handeln Har spelat en dynamisk roll i tillväxten av den globala ekonomin sedan andra världskriget Handel är viktigt för utvecklingen av alla typer av ekonomier Men den fortsatta tillväxten kräver ett fritt och rättvist multilateralt handelssystem Ett handelssystem som är regelbaserat hjälper till i Handelsutvidgning På liknande sätt är ett handelssystem som sänker handelshinder genom förhandlingar och tillämpar principen om icke-diskriminering främjar handeln från utvecklingsländer. Det handelssystem som gör det möjligt att avgöra tvister på ett effektivt och konstruktivt sätt har utvecklingsländernas extra fördel. Världshandelssystemet enligt WTO lovar allt utom att det har funnits under de senaste åren sedan etableringen Har visat att tempot och mönstret för genomförandet av olika medlemsländer inte har varit enhetliga. Mer kraftfulla aktörer i handelsutrymmet har utvecklat många nya instrument för att skydda sitt nationella intresse, medan de svagare aktörerna har tvingats att genomföra sina åtaganden. Detta har genererat asymmetrier i Mönstret av effektiv marknadstillträde i de olika länderna i världsekonomin. Mot bakgrund av ovanstående är vårt mål i denna studie främst att undersöka rollen som multilateralt handelssystem inom WTO för att främja internationell handel i utvecklingsländer i allmänhet och Särskilt i Indien Syftet med detta dokument är att diskutera vikten av handel och handelssystem för utvecklingsländer i allmänhet och Indien i synnerhet b för att diskutera de asymmetrier som finns inom WTO som påverkar utvecklingsprocessens utvecklingsproblem negativt och C föreslå hur och hur Indien och andra utvecklingsländer kan Maximera vinsten och minimera förlusterna från sitt medlemskap i världshandelsorganisationen under globaliseringen. Keywords Trading System, WTO, utvecklingsländer, indisk ekonomi. Illustrationen är inte synlig i detta utdrag .- Avdelningen för ekonomi, AMU Aligarh. Världshandeln Systemet sedan etableringen av GATT 1947 har genomgått en väsentlig reform. Den nuvarande statusen inom WTO strävar efter att skapa ett nytt marknadsbaserat handelssystem. Många nya områden som jordbruk, textilier, immateriella rättigheter, TRIM och tjänster har inkluderats i WTO-bestämmelserna. Omfattningen av liberaliseringen har utvidgats genom att inkludera NTB tillsammans med tariffer och många nya normer och discipliner som sanitära och fytosanitära åtgärder, antidumpningsåtgärder, tvistlösningsförfaranden, skyddsåtgärder mm med sikte på att säkerställa liberaliserad effektiv marknadstillträde och regelbaserad Handel WTO har befogenhet att fullgöra åtaganden, regler och normer för disciplin som styr inte Rnational handel De grundläggande principerna i handelssystemet är att hjälpa handelsflödet så fritt som möjligt å ena sidan och ta itu med tvister om handelsfrågor å andra sidan. Systemet försöker förbättra förutsägbarheten och stabiliteten genom att motverka användningen av kvoter och Andra åtgärder för att fastställa gränser för importmängder En annan mest tilltalande aspekt är att den nya multilaterala handelsordningen skulle vara transparent och icke-diskriminerande. För världshandeln som helhet bör alla initiativ om handelsliberalisering säkerställa belöningar i form av stora och Utökande marknader och större handelsflöden för alla deltagande medlemmar Chadha, GK 2003 Många WTO-avtal kräver att regeringen offentliggör sina policies och metoder offentligt inom landet eller genom att anmäla WTO. Den regelbundna övervakningen av nationella handelspolitiken genom TPRM Ytterligare medel för att uppmuntra insyn både nationellt och multilateralt Alla dessa utvecklingar i världshandelssystemet förväntas ha ett djupt inflytande på utvecklingsländernas handelsprestanda. Med den här bakgrunden är vårt mål att undersöka hur långt det multilaterala handelssystemet svarar för utvecklingsbehoven i utvecklingsländerna i allmänhet och om Indien i synnerhet För att utveckla detta huvudtema diskuteras vikten av internationell handel och handelssystemet i utvecklingsländer i avsnitt 1 3 Detta följs av en kort beskrivning av några av de asymmetriska i dagens handelssystem som påverkar utvecklingsprocessen i Utvecklingsländer negativt i avsnitt 1 4 I sektion 1 5 och 1 6 diskuteras utvecklingsländernas handelsprestanda i post-WTO-eran och utvecklingsagendan för utvecklingsländerna föreslås respektive. Den sista delen ger slutsats. 1 2 DATABAS OCH METODIK . Studien har som referensperiod post-WTO-perioden som också jämförs med pre-WT O period Studien baseras på sekundära datakällor som har samlats in från olika källor På grund av bekräftelse på deras lämpliga platser. Uppgifterna om andel av jordbruksbidrag från utvalda OECD-länder levereras av Indiens centralstatistikorganisation. Data På andel för export och import av region och ekonomisk gruppering som levereras av World Trade and Development Report 2007, Research and Information System, New Delhi. Andelen exportvaror Export-Import för perioden 1985 till 2006-07 samlas in från UNCTADs sekretariat. Studien Baseras på sekundära datakällor som har samlats in från olika källor På grund av bekräftelse på lämpliga platser Den använda metoden är enkel och analytisk. 1 3 VIKTIGHET AV Handels - och handelssystem för devleopingländer. Handel är viktigt för utvecklingsländerna för Fyra skäl För det första är det ofta det primära sättet att realisera fördelen med globaliseringen Countri Es vinna när de får marknadstillträde för sin export och ny teknik genom internationella överföringar och när ökat konkurrenstryck förbättrar resursfördelningen Den stigande andelen export och import i bruttonationalprodukten intygar att exponeringen för internationell handel ökar. Omfördelning av tillverkningsverksamhet från industriländer till utvecklingsländer ger gott om möjligheter att expandera handeln inte bara i varor utan även i tjänster som blir alltmer omsättbara. Om några årtionden kan den globala handeln med tjänster överstiga den i varor. För det tredje är handeln sammanflätade Med ett annat element av globalisering spridningen av internationella produktionsnätverk Dessa nätverk bryter upp sekventiell produktionsprocess som traditionellt har organiserats på en plats och sprider dem över nationella styrelser. Denna dynamik kommer att leda till ytterligare geografisk spridning av produktion och ökad handel mellan städer, regioner , Och länderna öka Ensam är förmögenheterna för de nya produktionsanläggningarna bundna av handel. För det första är handelstillväxten stadigt bekämpad av internationella institutioner med långvarig Världshandelsorganisationen, som bygger på arvet i Allmänna tull - och handelsavtalet är det senaste Steg i skapandet av en kommersiell miljö som är mer ledande för den multilaterala utbytet av varor och tjänster. 2. Handelssystemet som är regelbaserat bidrar till att handeln utvecklas till utvecklingsländer. Särskilt viktigt är förhandlingar som leder till överenskommelse med konsensus och fokus på att följa regler . Handelssystemet möjliggör tvister att hanteras konstruktivt före andra världskriget att alternativet inte var tillgängligt Efter kriget förhandlar världssamfundet i handelsnationer handelsregler som nu är tilldelade WTO. Dessa regler innefattar en skyldighet för medlemmar att ta med Deras tvister mot WTO och att inte agera ensidigt när WTO tar upp tvister Deras uppmärksamhet på reglerna Omkring 300 tvister har införts till WTO sedan det inrättades 1995 WTO WTO-systemet bidrar till att lösa dessa tvister fridfullt och konstruktivt. Fördelen med världshandeln baserat på reglerna snarare än makten är att det Gör livet enklare för alla beslut i WTO görs genom enighet WTO-avtalen förhandlas fram av alla ledamöter, godkänts med konsensus och ratificeras av alla parlamentsledamöterna. Avtalen gäller för alla rika och fattiga länder. De har lika rätt att utmana Varandra i WTO: s förfaranden för tvistlösning. Detta gör livet lättare för alla på flera olika sätt. Mindre länder kan njuta av en viss ökad förhandlingsstyrka utan en multilateral regim som WTO: s system. De mer kraftfulla länderna skulle vara friare att ensidigt införa sin vilja Deras mindre handelspartner Mindre länder skulle behöva hantera var och en av de stora ekonomiska krafterna individuellt och skulle vara mu Ch mindre kan motstå oönskade tryck Dessutom kan mindre länder effektivisera om de utnyttjar möjligheterna att bilda allianser och poola resurser. WTO: s globala system sänker handelshinder genom förhandlingar och tillämpar principen om icke-diskriminering. Resulterar i minskad produktionskostnad och reducerade priser på färdiga varor och tjänster och i sista hand en lägre levnadskostnad. Handel möjliggör en arbetsfördelning mellan länder. Det gör det möjligt att använda resurser mer effektivt och effektivt för produktionen. Men WTO: s handelssystem erbjuder mer än Att det bidrar till att öka effektiviteten och att minska kostnaderna ännu mer på grund av viktiga principer som fastställs i systemet. Det främjar handelsliberalisering som gynnar ekonomier på olika sätt Först när priserna sänks förändras de relativa priserna, resurserna omfördelas till produktionsaktiviteter som höjer Nationella inkomster De tariffer minskningar som genomförts efter Uruguayrundan UR är Uppskattat ha ökat nationell inkomst med 0 3-0 4 procent Srinivasan 1998 Francois, Mc Donald och Nordstorm 1996 För det andra uppstår mycket större fördelar på lång sikt, eftersom ekonomierna anpassar sig till tekniska innovationer, nya produktionsstrukturer och nya konkurrensmönster. Dessa Vinster kommer att fortsätta att vara viktiga i framtiden, som de har varit tidigare. Handelens liberalisering har andra kraftfulla. Det påverkar starkt hur företagen utövar. Beviset för dess effekter på inhemska företag belyser fördelarna med att utveckla ekonomier och få tillgång till världen Marknader. Policy som gör en ekonomi öppen för handel och investeringar med resten av världen behövs för en fortsatt ekonomisk tillväxt. Beviset på detta är tydligt. Inget land under de senaste decennierna har uppnått ekonomisk framgång med avseende på en väsentlig ökning av levnadsstandarden för dess Människor, utan att vara öppen för resten av världen I motsats till detta har handel öppnandet varit ett viktigt inslag i ekonomins framgång Östasien där de genomsnittliga importtullarna har fallit från 30 till 10 under de senaste 20 åren. Det finns ett betydande bevis för att fler utåtriktade länder tenderar att växa snabbare än de som ser framåt Srinivasan TN och Jagdish Bhagwati, 1999.- Handelsliberalisering kan permanent öka produktiviteten hos företagen genom att ge tillgång till aktuell kapitalutrustning och högkvalitativa mellanliggande ingångar till relativt låga priser. Vissa företag i Republiken Korea och Taiwan Kina, till exempel ökade produktiviteten genom att diversifiera sina Användning av intermediära ingångar Världsbanken 2001.- Nya arbetstillfällen skapas för oskaddade arbetstagare och ökar dem i medelklassen. En övergripande ojämlikhet bland länderna har minskat sedan 1990, vilket återspeglar en snabbare ekonomisk tillväxt i utvecklingsländerna som ett resultat av Handelsliberalisering David Dollar och Aart Kraay. För det andra kan handelsliberalisering avgöra en kedja av händelser som koncentrerar den ekonomiska aktiviteten i En stad eller region När kostnaderna faller när produktionen stiger, har verksamheten ett incitament att lokalisera produktionsaktiviteter på några ställen och lägga grunden för agglomerationer av ekonomisk verksamhet. Eftersom efterfrågan från utländska köpare ökar produktionen på dessa platser, sjunker de genomsnittliga kostnaderna och vinstökningen. Vinster lockar nya företag som producerar liknande varor och därigenom ger en ny agglomerationskälla. Ökningen av slutproduktproducenter uppmuntrar då införandet av nya mellanproduktioner, tillverkare s med produkter som icke-omsättbara tjänster skräddarsydda specifikt för behoven hos slutliga varor producerar De nya insatserna gör produktionen av slutgods ännu effektivare, sänker kostnaderna och höjer kvaliteten och eventuellt intäkter. Slutproduktproduktionen blir ännu mer lönsam och lockar till sig fler producenter. Cykeln fortsätter tills den begränsas av trängsel, det vill säga när produktionen växer snabbare än kapaciteten Av lokal infrastruktur. Även handelsliberalisering öppnar utländska marknader, expa Nds efterfrågan på inhemska företag varor och möjliggöra för dem att tjäna en stor marknad och realisera vinster från stordriftsfördelar Stiglitz E Joseph och Charton Andrew 2005 Handelsavreglering ger tillgång till en mängd insatser till lägre priser genom att sänka produktionskostnaden Liberalisering kan också införa mer Konkurrens från utländska företag till den inhemska ekonomin som kan leda till förbättringar av lokala företags effektivitet Slutligen påverkar handelsliberaliseringen genom olika kanaler den ekonomiska tillväxten. Uruguayrundan av handelsförhandlingar förutsäger att enligt det nya liberaliserade världshandelssystemet, Världshandeln skulle expandera och utvecklingsländer skulle gynnas Men på grund av de olika oförutsedda omständigheterna har frigörandet av världshandeln genom minskning av tullnivåer inte lett till en förväntad ökning av världshandeln och som sådana utvecklingsländer har lämnat kämpar för att expandera deras Handel med volym och värde villkor. WTO-systemet kräver medlem Countrie S att sänka sina handelshinder och tillåta handel att flöda mer fritt. Det ger forumet för att förhandla om liberalisering. Det ger också regler för hur avregleringen kan ske. De regler som är överenskomna gör att hinder kan sänkas gradvis så att inhemska producenter kan anpassa dem Stavar ut när och hur regeringen kan skydda sina inhemska produkter, till exempel från import som anses ha otillbörligt låga priser på grund av subventioner eller antidumpning. Det nya handelssystemet inom WTO misslyckas med att erkänna denna negativa inverkan av avregleringen av handeln på normerna för Rättvisa och sådan konflikt mellan frihandel och rättvis handel verkar fortsätta under det nya handelssystemet Punchmukhi, VR 2003. Standard argumentet för handelsliberalisering är att det förbättrar den genomsnittliga effektiviteten i ett land Import från utländska producenter kan förstöra vissa ineffektiva Lokala industrier men konkurrenskraftiga lokala industrier ska kunna absorbera chocken som De utökar sin export till utländsk marknad. På detta sätt ska handelsliberalisering möjliggöra att resurser kan utnyttjas från lågproduktivt skyddad sektor till exportiv sektor med stor produktivitet. Men dessa argument förutsätter att resurserna kommer att vara fullt anställda i första hand, medan i de flesta utvecklingsländer Arbetslösheten är ständigt hög. Man behöver inte omfördela resurserna för att öka resurserna i exportsektorn. Man behöver helt enkelt utnyttja hittills oanvända resurser. I praktiken har handelsliberalisering ofta svårt att konkurrera med lokala importindustrier, medan lokala importörer kanske inte automatiskt har den nödvändiga utbudskapaciteten Att expandera Således verkar liberalisering ofta leda till att arbetskraft tillfälligt går från låg produktivitetsskyddad sektor till noll produktivitetslöshet. Tyvärr är de flesta av de modeller som försöker ta itu med välfärdsproblemet, vinst från handelsliberalisering, full sysselsättning och ger därför inget svar på denna nyckel Frågar imp Liberaliseringsåtgärd i ekonomier med underarbetade resurser Men problemet med arbetslöshet är inte bara ett teoretiskt problem Bekymmer att handelsliberalisering leder till ökad arbetslöshet är kanske den viktigaste källan till att motsätta sig liberalisering. Handelens liberalisering kommer också att påverka ojämlikheten Öppnande av handel gör inte Göra det bättre i varje land Istället ändras inkomstfördelningen och skapar vinnare och lösare De vanliga ekonomiska argumenten är att nettovinsten från handelsliberaliseringen är positiv så att vinnaren kan kompensera förloraren och lämna landet bättre av övergripande Ojämlikhet i Världens ekonomiska ordning, som utgör de viktigaste källorna till frustrationen av utvecklingen i en del av världen, skulle fortsätta att hindra processen för ekonomisk omvandling som syftar till att förbättra folkets välfärd i alla delar av världen Stiglitz, E Joseph och Joseph Charton Andrew 2005.2 Detta föreslår inte att WTO är den enda Internati Onal institutionen har för avsikt att underlätta expansionen av internationell handel IMF och Världsbanken delar dessa mål och har utformat program för att uppnå dem. Utdrag ur 40 sidor - scroll top. Title Asymmetries i det växande multilaterala handelssystemet inom WTO En analys undertext Utvecklingsländer i det multilaterala handelssystemet författare. Dr Jamil Ahmad. Year 2011 Sidor 40 Katalognummer V178492 ISBN eBook 9783656005445 ISBN-bok 9783656005605 Filstorlek 730 KB Språk Engelska Taggar asymmetrier framväxande multilaterala handelssystemanalys Utveckling Prisbok 12 99 Pris eBook 10 99 Citatpapper. Dr Jamil Ahmad., 2011, Asymmetrier i det växande multilaterala handelssystemet enligt WTO En analys, München, GRIN Verlag. Likartade texter. Författarens inflytande från det nuvarande WTO-handelssystemet för världshandelssystem enligt WTO lovar många för utvecklingsländerna Men dess arbete under de senaste åren sedan etableringen har visat att takten och patte Genomförandet av olika medlemsländer har inte varit enhetligt Mer kraftfulla aktörer i handelsutrymmet har utvecklat många nya instrument för att skydda sitt nationella intresse medan de svagare aktörerna har tvingats att genomföra sina åtaganden. Detta har genererat asymmetrier i mönstret för effektiv marknadstillträde I de olika länderna i världsekonomin Så det varför det här viktigaste och mest användbara bidraget från författarens sida. Ladda upp dina egna papper Tjäna pengar och vinn en iPhone 7. Ladda dina egna papper Tjäna pengar och vinn en iPhone 7. Ladda dina egna papper Tjäna pengar och vinn en iPhone 7. Ladda dina egna papper Tjäna pengar och vinn en iPhone 7. Ladda dina egna papper Tjäna pengar och vinn en iPhone 7. Ladda dina egna papper Tjäna pengar och vinn en iPhone 7. Ladda dina egna papper Tjäna pengar Och vinn en iPhone 7. Ladda dina egna papper Tjäna pengar och vinn en iPhone 7.Excerpt från 40 sidor. eBooks 1 Medlem sedan 9 12 2011.Publicera dina papper. Din uppsats uppsats .- Publicatio N som e-bok och bok .- Höga royalties för försäljningen .- Helt gratis - med ISBN .- Det tar bara fem minuter .- Varje papper hittar läsare. Ladda upp papper, vinn en iPhone 7.All GRIN-författare deltar i vår kvartalsritning För att vinna en iPhone 7 till en värde av 759 euro. Varje text räknas som en hel del. Publicera nu - det är gratis. GRIN Publishing, som ligger i München, Tyskland, har specialiserat sig sedan 1998 och publicerades av akademiska e-böcker och böcker. Studenter, akademiker och universitetsprofessorer är den perfekta plattformen för presentationen av vetenskapliga uppsatser, till exempel forskningsprojekt, uppsatser, avhandlingar och akademiska uppsatser till en bred publik. Fri publicering av ditt uppsatsblad, uppsats, tolkning, kandidatexamen, master s Avhandling, avhandling eller textbok - ladda upp nu. GRIN Verlag GmbH. Nymphenburger Str 86.Munich, Deutschland. 49 89-550559-0. 49 89-550559-10. Symmetrier i det växande multilaterala handelssystemet enligt WTO: s analys. De grundläggande principerna i det multilaterala handelssystemet är att hjälpa handelsflödet så fritt som möjligt dels å hantera tvister om handelsfrågor Å andra sidan Utvidgningen av handeln har spelat en dynamisk roll i tillväxten av den globala ekonomin sedan andra världskriget Handel är viktigt för utvecklingen av alla typer av ekonomier Men den fortsatta tillväxten kräver ett fritt och rättvist multilateralt handelssystem Ett handelssystem Det är regelbaserat hjälper till att utvidga handeln På samma sätt är ett handelssystem som sänker handelshinder genom förhandlingar och tillämpar principen om icke-diskriminering främjar handeln från utvecklingsländer. Det handelssystem som gör det möjligt att lösa tvister effektivt och konstruktivt har Tillförd fördel för utvecklingsländerna Världshandelssystemet enligt WTO lovar allt utom att det fungerar under de senaste åren sedan det S etablering har visat att tempot och mönstret för genomförandet av olika medlemsländer inte har varit enhetliga. Mer kraftfulla aktörer i handelsutrymmet har utvecklat många nya instrument för att skydda sitt nationella intresse, medan de svagare aktörerna har tvingats att genomföra sina åtaganden. Detta har genererat Asymmetrier i mönstret för effektiv marknadstillträde i de olika länderna i världsekonomin. Mot bakgrund av ovanstående är vårt mål i denna studie främst att undersöka rollen som multilateralt handelssystem inom WTO för att främja internationell handel med utvecklingsländer i Allmänt och särskilt Indien. Syftet med detta dokument är att diskutera vikten av handel och handelssystem för utvecklingsländer i allmänhet och Indien i synnerhet b för att diskutera de asymmetrier som finns inom WTO som påverkar utvecklingsprocessens utvecklingsproblem negativt , Och c föreslå hur och hur Indien och andra utvecklas G länder kan maximera vinsten och minimera förlusterna från sitt medlemskap i världshandelsorganisationen under globaliseringen. Keywords Trading System, WTO, utvecklingsländer, indisk ekonomi. Illustrationen är inte synlig i detta utdrag .- Institutionen för ekonomi, AMU Aligarh. Världshandelssystemet sedan etableringen av GATT 1947 har genomgått en omfattande reform. Den nuvarande statusen inom WTO syftar till att skapa ett nytt marknadsbaserat handelssystem. Många nya områden som jordbruk, textilier, immateriella rättigheter, TRIM och tjänster har inkluderats under WTO-bestämmelser Omfattningen av liberaliseringen har utvidgats genom att inkludera NTB tillsammans med tariffer och många nya normer och discipliner som sanitära och fytosanitära åtgärder, antidumpningsåtgärder, tvistlösningsförfaranden, skyddsåtgärder mm med sikte på att säkerställa liberaliserad effektiv marknadstillträde och Regelbaserad handel WTO har befogenhet att fullgöra disciplinens åtaganden, regler och normer E som styr internationell handel De grundläggande principerna i handelssystemet är att hjälpa handelsflödet så fritt som möjligt dels å hantera tvister om handelsfrågor å andra sidan. Systemet försöker förbättra förutsägbarheten och stabiliteten genom att motverka användningen av Kvoter och andra åtgärder för att fastställa gränser för importmängder En annan mest tilltalande aspekt är att den nya multilaterala handelsordningen skulle vara transparent och icke-diskriminerande. För världshandeln som helhet bör alla initiativ om handelsliberalisering säkerställa belöningar i form av Stora och växande marknader och större handelsflöden för alla deltagande medlemmar Chadha, GK 2003 Många WTO-avtal kräver att regeringen offentliggör sina policies och rutiner offentligt inom landet eller genom att anmäla WTO. Den regelbundna övervakningen av nationella handelspolitiska åtgärder genom TPRM Ger ett ytterligare medel för att uppmuntra insynen både på hemmet och på Multilateral nivå. All denna utveckling i världshandelssystemet förväntas ha ett djupt inflytande på utvecklingsländernas handelsprestanda Med den här bakgrunden är vårt mål att undersöka hur långt det multilaterala handelssystemet svarar utvecklingsländernas utvecklingsbehov i allmänhet och att I synnerhet för Indien För att utveckla detta huvudtema diskuteras vikten av internationell handel och handelssystemet i utvecklingsländer i avsnitt 1 3 Detta följs av en kort beskrivning av några av de asymmetriska i dagens handelssystem som påverkar utvecklingsprocessen I utvecklingsländer negativt i avsnitt 1 4 I avsnitt 1 5 och 1 6 diskuteras utvecklingsländernas handelsprestanda i post-WTO-eran och utvecklingsagendan för utvecklingsländerna föreslås respektive. Den sista delen ger slutsats. 1 2 DATABAS OCH Metodik. Studien har som referensperiod den post-WTO-perioden som också jämförs Med pre-WTO-perioden Studien baseras på sekundära datakällor som har samlats in från olika källor På grund av bekräftelse på deras lämpliga platser. Uppgifterna om andel av jordbruksbidrag från utvalda OECD-länder tillhandahålls av Central Statistical Organization Av Indien Uppgifterna om andel av export och import av region och ekonomisk gruppering som levereras av World Trade and Development Report 2007, Research and Information System, New Delhi. Andelen exportvaror Export-Import för perioden 1985 till 2006-07 samlas in från UNCTAD-sekretariatet Studien är baserad på sekundära datakällor som har samlats in från olika källor. På grund av bekräftelsen har de fått lämpliga platser. Den använda metoden är enkel och analytisk. 1 3 VIKTIGHET AV Handels - och handelssystemet för devleopingländer. Handel är viktigt Till utvecklingsländer av fyra skäl För det första är det ofta det främsta sättet att uppnå fördelarna med globa Lization-länderna vinner när de får marknadstillträde för sin export och ny teknik genom internationella överföringar. När ökat konkurrenstryck ökar resursfördelningen Den stigande andelen export och import i bruttonationalprodukten visar att exponeringen för internationell handel ökar. Kontinuerlig omfördelning av tillverkningsverksamheter från industriländer till utvecklingsländer ger gott om möjligheter att expandera handeln inte bara i varor utan även i tjänster som blir alltmer omsättbara. Om några årtionden kan global handel med tjänster överstiga det som är i varor. Sammanflätade med ett annat element av globalisering spridningen av internationella produktionsnätverk Dessa nätverk bryter upp sekventiell produktionsprocess som traditionellt har organiserats på en plats och spred dem över nationella boarders Denna dynamik kommer att resultera i ytterligare geografisk spridning av produktion och ökad handel mellan städer, Regioner och Länder I ökande grad är förmögenheterna för de nya produktionsplatserna bundna ihop av handel. För det fjärde är handelens tillväxt stadigt bekämpad av internationella institutioner med långvarig Världshandelsorganisationen, som bygger på arven från Allmänna tull - och handelsavtalet är Senaste steget i att skapa en kommersiell miljö som är mer ledande för den multilaterala utbytet av varor och tjänster 2. Handelssystemet som är regelbaserat hjälper till att öka handeln för utvecklingsländer Särskilt viktigt är förhandlingar som leder till överenskommelse med konsensus och fokusering på att följa Regler. Handelssystemet möjliggör tvister att hanteras konstruktivt före andra världskriget att alternativet inte var tillgängligt Efter kriget förhandlar världens handelsnationskommunity handelsregler som nu har tilldelats WTO. Dessa regler innefattar en skyldighet för medlemmarna att Bringa sina tvister till WTO och att inte agera ensidigt, när de tar tvister till WTO, WTO: s Routing fokuserar deras uppmärksamhet på reglerna Omkring 300 tvister har kommit till WTO sedan den grundades 1995 WTO WTO-systemet bidrar till att lösa dessa tvister fridfullt och konstruktivt. Fördelen med världshandeln baserat på reglerna snarare än makten är Att det gör livet enklare för alla beslut i WTO görs genom enighet WTO-avtalen förhandlas fram av alla ledamöter, godkänts med konsensus och ratificeras av alla parlamentsledamöterna. Avtalen gäller för alla rika och fattiga länder. De har lika rätt Att utmana varandra i WTO: s förfaranden för tvistlösning Det gör livet enklare för alla på flera olika sätt. Mindre länder kan njuta av en viss ökad förhandlingsstyrka utan en multilateral regim som WTO: s system. De mer kraftfulla länderna skulle vara friare att införa sin vilja Ensidigt på sina mindre handelspartner Mindre länder skulle behöva hantera var och en av de stora ekonomiska krafterna individuellt, Och skulle mycket mindre kunna motstå oönskat tryck. Dessutom kan mindre länder utföra mer effektivt om de utnyttjar möjligheterna att bilda allianser och poola resurser. WTO: s globala system sänker handelshinder genom förhandlingar och tillämpar principen om icke - Diskriminering Detta leder till minskad produktionskostnad och reducerade priser på färdiga varor och tjänster och slutligen en lägre levnadskostnad. Handel möjliggör en arbetsfördelning mellan länder. Det gör att resurser kan användas mer effektivt och effektivt till produktionen. Men WTO: s handelssystem Erbjuder mer än att det bidrar till att öka effektiviteten och att minska kostnaderna ännu mer på grund av viktiga principer som fastställs i systemet. Det främjar handelsliberalisering som gynnar ekonomier på olika sätt Först när priserna sänks förändras de relativa priserna, resurserna omfördelas till produktion Aktiviteter som ökar de nationella inkomsterna De takstminskningar som genomförs efter Uru Guay Round UR beräknas ha ökat nationell inkomst med 0 3-0 4 procent Srinivasan 1998 Francois, Mc Donald och Nordstorm 1996 För det andra uppstår mycket större fördelar på lång sikt, eftersom ekonomierna anpassar sig till tekniska innovationer, nya produktionsstrukturer och nya Mönster av konkurrens Dessa vinster kommer att fortsätta att vara viktiga i framtiden, som de har varit tidigare. Handelens liberalisering har andra kraftfulla. Det påverkar starkt hur företagen utför. Beviset för dess effekter på inhemska företag lyfter fram fördelarna med att utveckla ekonomier och vinna Från tillgång till världsmarknader. Politik som gör en ekonomi öppen för handel och investeringar med resten av världen behövs för en fortsatt ekonomisk tillväxt. Beviset på detta är tydligt. Inget land under de senaste decennierna har uppnått ekonomisk framgång med avseende på en väsentlig ökning av living standards of its people, without being open to the rest of the world In contrast trade opening has been an important element in the econ omic success of East Asia, where the average import tariffs has been fallen from 30 to 10 over the past 20 years.- There is a considerable evidence that more outward-oriented countries tend consistently to grow faster than ones that are inward looking Srinivasan T N and Jagdish Bhagwati, 1999.- Trade liberalization can permanently raise the productivity of firms by providing access to up-to-date capital equipment and high quality intermediate inputs at relatively low prices Some firms in the Republic of Korea and Taiwan China , for instance raised productivity by diversifying their use of intermediate inputs World Bank 2001.- New jobs are created for unskilled workers, raising them into the middle class An overall inequality among the countries has been on the decline since 1990, reflecting more rapid economic growth in developing countries, as a result of trade liberalization David Dollar and Aart Kraay. Second, trade liberalization can set off a chain of events that concentrates econo mic activity in a city or region When costs fall as output rises, business has an incentive to locate production activities in a few locations, laying the groundwork for agglomerations of economic activity As demand from overseas purchasers boost output in these locations average costs fall and profit rise The rising profits attract new firms that produce similar goods and thus provide a new source of agglomeration The increase in final goods producers then encourages the entry of new intermediate inputs, producer s with products such as non-tradable services tailored specifically to the needs of final goods produces The new inputs make the production of final goods yet more efficient, lowering costs and raising quality and possibly revenues Final goods production becomes still more profitable, attracting more producers The cycle continues until it is curtailed by congestion that is when output grows faster than the capacity of local infrastructure. Thus trade liberalization opens forei gn markets, expands the demand for domestic firms goods and enable them to serve a large market and realize gains from economies of scale Stiglitz E Joseph and Charton Andrew 2005 Trade liberalization make available a range of inputs at lower prices by lowering cost of production Liberalization may also introduce more competition from foreign firms to the domestic economy which may result in improvement in the efficiency of local firms Finally, trade liberalization, through various channels affect the rate of economic growth. The Uruguay Round of trade negotiation predicts that under the new liberalized world trading system, world trade would expand and developing countries would be benefited But, due to the various unforeseen circumstances, freeing of world trade through reduction in tariff levels has not led to expected increase in the world trade and as such developing countries have been left struggling for expanding their trade in volume and value terms. The WTO system calls for the member countries to lower their trade barriers and to allow trade to flow more freely It provides the forum for negotiating liberalization It also provides the rules for how liberalization can take place The rules written into agreement allow barriers to be lowered gradually so that domestic producers can adjust They spell out when and how government can protect their domestic products, for example, from imports that are considered to have unfairly low prices because of subsidies or antidumping This new trade system under WTO fails to recognize this adverse impact of liberalization of trade on the norms of fairness and such the conflict between free trade and fair trade seems to continue under the new trading system Punchmukhi, V R 2003.The standard argument in favour of trade liberalization is that it improves the average efficiency in a country Import from foreign producers may destroy some inefficient local industries, but competitive local industries are supposed to be able to abs orb the shock as they expand their export to foreign market In this way trade liberalization is supposed to allow resources to be deployed from low productivity protected sector into high productivity export sector But those arguments assume that resources will be fully employed in the first place, whereas in most developing countries unemployment is persistently high One does not need to redeploy resources to put more resources into the export sector, one simply need to employ hitherto unused resources In practice trade liberalization often harms competiting local import industries, while local importers may not automatically have the necessary supply capacity to expand So, liberalization often seems to result in labour temporarily going from low productivity protected sector to zero productivity unemployment Unfortunately most of the models which attempt to address question of welfare, gain from trade liberalization assume full employment and therefore provide no answer to this key q uestions the impact of liberalization in economies with underemployed resources But the issue of unemployment is not just a theoretical problem Concern that trade liberalization will lead to increase unemployment is perhaps the most important source to oppose liberalization. Trade liberalization will also affect inequality Opening up to trade does not make every one in a country better off Instead it changes the distribution of income and create winner and loosers The standard economic arguments is that the net gain from trade liberalization are positive so the gainer can compensate the loser and leave the country better off overall Inequalities in the world economic order, which constitute the important sources for the frustration of development in some part of the world, would continue to hamper the process of economic transformation aimed at improving the welfare of the people in all parts of the world Stiglitz, E Joseph and Charton Andrew 2005.2 This is not to suggest that WTO is th e only International Institution committed to facilitating the expansion of international trade The IMF and the World Bank shares these goals and have designed programmes to achieve them. Ende der Leseprobe aus 40 Seiten - nach oben. Titel Asymmetries in the Emerging Multilateral Trading System under the WTO An Analysis Untertitel Developing countries in the Multilateral Trading System Autor. Dr Jamil Ahmad. Jahr 2011 Seiten 40 Katalognummer V178492 ISBN eBook 9783656005445 ISBN Buch 9783656005605 Dateigre 730 KB Sprache Englisch Schlagworte asymmetries emerging multilateral trading system analysis developing Preis Buch 12,99 Preis eBook 10,99 Arbeit zitieren. Dr Jamil Ahmad., 2011, Asymmetries in the Emerging Multilateral Trading System under the WTO An Analysis, Mnchen, GRIN Verlag. hnliche Arbeiten. The author influence from the present WTO Trading system world trading system under the WTO promises many for the developing countries but its working over the past years since its establishmen t has revealed that the pace and pattern of implementation by different member countries have not been uniform More powerful players in the trade space have evolved many new instruments of safeguarding their national interest while the weaker players have been forced to implement their commitments This has generated asymmetries in the pattern of effective market access in the different countries of the world economy So that why this most important and useful contribution from the author side. Laden Sie Ihre eigenen Arbeiten hoch Geld verdienen und iPhone 7 gewinnen. Laden Sie Ihre eigenen Arbeiten hoch Geld verdienen und iPhone 7 gewinnen. Laden Sie Ihre eigenen Arbeiten hoch Geld verdienen und iPhone 7 gewinnen. Laden Sie Ihre eigenen Arbeiten hoch Geld verdienen und iPhone 7 gewinnen. Laden Sie Ihre eigenen Arbeiten hoch Geld verdienen und iPhone 7 gewinnen. Laden Sie Ihre eigenen Arbeiten hoch Geld verdienen und iPhone 7 gewinnen. Laden Sie Ihre eigenen Arbeiten hoch Geld verdienen und iPh one 7 gewinnen. Laden Sie Ihre eigenen Arbeiten hoch Geld verdienen und iPhone 7 gewinnen. Leseprobe aus 40 Seiten. eBooks 1 Mitglied seit 12 9 2011.Ihre Hausarbeit Abschlussarbeit.- Publikation als eBook und Buch.- Hohes Honorar auf die Verkufe.- Fr Sie komplett kostenlos - mit ISBN.- Es dauert nur 5 Minuten.- Jede Arbeit findet Leser. Arbeit hochladen, iPhone 7 gewinnen. Unter allen Autoren verlosen wir in diesem Quartal ein iPhone 7 im Wert von 759 Euro Jede Arbeit ist ein Los. Kostenlos Autor werden. GRIN Verlag Open Publishing GmbH. Alle Inhalte urheberrechtlich geschtzt Kopieren und verbreiten untersagt. Open Publishing. Nutzungsbasierte Onlinewerbung. Der GRIN Verlag hat sich seit 1998 auf die Verffentlichung akademischer eBooks und Bcher spezialisiert Der GRIN Verlag steht damit als erstes Unternehmen fr User Generated Quality Content Die Verlagsseiten und Diplomarbeiten24 bieten fr Hochschullehrer, Absolventen und Studenten die ideale Plattform, wissenschaftliche Texte wie Hausarbeiten, Referate, Bachelorarbeiten, Masterarbeiten, Diplomarbeiten, Dissertationen und wissenschaftliche Aufstze einem breiten Publikum zu prsentieren. Kostenfreie Verffentlichung Hausarbeit, Bachelorarbeit, Diplomarbeit, Dissertation, Masterarbeit, Interpretation oder Referat jetzt verffentlichen. Folgen Sie GRIN auf. GRIN Verlag GmbH. Nymphenburger Str 86.Munich, Deutschland. 49 89-550559-0. 49 89-550559-10.WORLD TRADE ORGANIZATION. UNDERSTANDING THE WTO BASICS Principles of the trading system. The WTO agreements are lengthy and complex because they are legal texts covering a wide range of activities They deal with agriculture, textiles and clothing, banking, telecommunications, government purchases, industrial standards and product safety, food sanitation regulations, intellectual property, and much more But a number of simple, fundamental principles run throughout all of these documents These principles are the foundation of the multilateral trading system. A closer look at these principles. Click the to open an item A tree for site navigation will open here if you enable JavaScript in your browser.1 Most-favoured-nation MFN treating other people equally Under the WTO agreements, countries cannot normally discriminate between their trading partners Grant someone a special favour such as a lower customs duty rate for one of their products and you have to do the same for all o ther WTO members. This principle is known as most-favoured-nation MFN treatment see box It is so important that it is the first article of the General Agreement on Tariffs and Trade GATT which governs trade in goods MFN is also a priority in the General Agreement on Trade in Services GATS Article 2 and the Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights TRIPS Article 4 , although in each agreement the principle is handled slightly differently Together, those three agreements cover all three main areas of trade handled by the WTO. Some exceptions are allowed For example, countries can set up a free trade agreement that applies only to goods traded within the group discriminating against goods from outside Or they can give developing countries special access to their markets Or a country can raise barriers against products that are considered to be traded unfairly from specific countries And in services, countries are allowed, in limited circumstances, to discriminate Bu t the agreements only permit these exceptions under strict conditions In general, MFN means that every time a country lowers a trade barrier or opens up a market, it has to do so for the same goods or services from all its trading partners whether rich or poor, weak or strong.2 National treatment Treating foreigners and locals equally Imported and locally-produced goods should be treated equally at least after the foreign goods have entered the market The same should apply to foreign and domestic services, and to foreign and local trademarks, copyrights and patents This principle of national treatment giving others the same treatment as one s own nationals is also found in all the three main WTO agreements Article 3 of GATT Article 17 of GATS and Article 3 of TRIPS , although once again the principle is handled slightly differently in each of these. National treatment only applies once a product, service or item of intellectual property has entered the market Therefore, charging customs duty on an import is not a violation of national treatment even if locally-produced products are not charged an equivalent tax. Freer trade gradually, through negotiation back to top. Lowering trade barriers is one of the most obvious means of encouraging trade The barriers concerned include customs duties or tariffs and measures such as import bans or quotas that restrict quantities selectively From time to time other issues such as red tape and exchange rate policies have also been discussed. Since GATT s creation in 1947-48 there have been eight rounds of trade negotiations A ninth round, under the Doha Development Agenda, is now underway At first these focused on lowering tariffs customs duties on imported goods As a result of the negotiations, by the mid-1990s industrial countries tariff rates on industrial goods had fallen steadily to less than 4.But by the 1980s, the negotiations had expanded to cover non-tariff barriers on goods, and to the new areas such as services and intellec tual property. Opening markets can be beneficial, but it also requires adjustment The WTO agreements allow countries to introduce changes gradually, through progressive liberalization Developing countries are usually given longer to fulfil their obligations. Predictability through binding and transparency back to top. Sometimes, promising not to raise a trade barrier can be as important as lowering one, because the promise gives businesses a clearer view of their future opportunities With stability and predictability, investment is encouraged, jobs are created and consumers can fully enjoy the benefits of competition choice and lower prices The multilateral trading system is an attempt by governments to make the business environment stable and predictable. The Uruguay Round increased bindings. Percentages of tariffs bound before and after the 1986-94 talks. Dessa är tulltaxor, så procentsatser vägs inte i volym eller värde. I WTO, när länderna är överens om att öppna sina marknader för varor eller tjänster, binder de sina åtaganden. För varor är dessa bindningar tak för tullsatser. Ibland Länder beskattar import till priser som är lägre än de bundna priserna Ofta gäller det i utvecklingsländerna I utvecklade länder tenderar de faktiska faktiska avgifterna och de bundna priserna att vara samma. Ett land kan ändra sina bindningar, men först efter att ha förhandlat med sina Handelspartner som kan innebära att de kompenserar dem för handelsförlust En av resultaten från Uruguayrundan av multilaterala handelsförhandlingar var att öka mängden handel under bindande åtaganden se tabell I jordbruket har 100 av produkterna nu bundna taxor Resultatet av alla Detta är en väsentligt högre grad av marknadssäkerhet för handlare och investerare. Systemet försöker förbättra förutsägbarheten och stabiliteten på andra sätt som w Ell Ett sätt är att avskräcka användningen av kvoter och andra åtgärder som används för att fastställa gränser för importmängder som administrerar kvoter kan leda till mer byråkrati och anklagelser om orättvisa spel. En annan är att göra ländernas handelsregler så tydliga och öppna som möjligt. Många WTO-avtal kräver att regeringar offentliggör sina policies och praxis offentligt inom landet eller genom anmälan till WTO. Den regelbundna övervakningen av nationella handelspolitiska åtgärder genom handelspolitiska granskningsmekanismen utgör ett ytterligare sätt att uppmuntra insyn både nationellt och på multilateralt plan. WTO är Ibland beskrivs som en frihandelsinstitution, men det är inte helt korrekt. Systemet tillåter tariffer och, under begränsade omständigheter, andra former av skydd. Det är mer exakt ett system med regler för öppen, rättvis och oavbruten konkurrens. Reglerna om Icke-diskriminering MFN och nationell behandling är utformade för att säkra rättvisa handelsvillkor Så är de o N-dumpning som exporterar till en lägre kostnad för att få marknadsandelar och subventioner. Problemen är komplexa och reglerna försöker fastställa vad som är rättvist eller orättvist, och hur regeringar kan reagera, särskilt genom att ta ut ytterligare importtullar beräknade för att kompensera för skador som orsakats av orättvisa Handel. Många av de andra WTO-avtalen syftar till att stödja rättvis konkurrens inom jordbruket, immateriella rättigheter, tjänster, till exempel avtalet om offentlig upphandling ett plurilateralt avtal eftersom det är undertecknat av endast några WTO-medlemmar utökar konkurrensreglerna för inköp av tusentals regeringar Enheter i många länder och så vidare. Att uppmuntra utveckling och ekonomiska reformer uppifrån. WTO-systemet bidrar till utveckling Å andra sidan behöver utvecklingsländerna flexibilitet i den tid de tar för att genomföra systemavtalet och avtalen själva arvar de tidigare GATT-bestämmelser som tillåter särskilt stöd och handelsmedgivanden för utvecklingsländer Tre fjärdedelar av WTO-medlemmar är utvecklingsländer och länder i övergång till marknadsekonomier. Under sju och ett halvt år av Uruguayrundan genomförde över 60 av dessa länder autonoma handelsliberaliseringsprogram. Samtidigt var utvecklingsländer och övergångsekonomier mycket mer Aktiv och inflytelserik i förhandlingarna i Uruguay-rundan än i någon tidigare omgång, och de är ännu mer i den nuvarande utvecklingsagendan för Doha. I slutet av Uruguayrundan var utvecklingsländerna beredda att ta på sig de flesta av de skyldigheter som krävs Utvecklade länder Men avtalen gav dem övergångsperioder för att anpassa sig till de mer obekanta och kanske svåra WTO-bestämmelserna, särskilt för de fattigaste minst utvecklade länderna. Ett ministerbeslut antaget i slutet av rundan säger att bättre länder ska accelerera Genomförande av åtaganden om marknadstillträde på varor som exporteras av de minst utvecklade länderna, och det ser Ks ökat tekniskt bistånd för dem På senare tid har utvecklade länder börjat tillåta tullfri och kvotfri import för nästan alla produkter från minst utvecklade länder. Allt detta går WTO och dess medlemmar fortfarande igenom en inlärningsprocess. Den nuvarande utvecklingsagendan i Doha omfattar utvecklingsländer oro över de svårigheter de står inför för att genomföra avtalen i Uruguayrundan. Handelssystemet bör vara. Utan diskriminering bör ett land inte diskriminera mellan sina handelspartner och ge dem lika gynnade nationer eller MFN-status och det Bör inte diskriminera mellan sina egna och utländska produkter, tjänster eller medborgare som ger dem nationella behandlingar. Frisörbarriärer kommer ner genom förhandlingar. Förutsägbara utländska företag, investerare och regeringar borde vara övertygade om att handelshinder, inklusive tullar och icke-tariffära hinder, inte ska höjas godtyckligt Tullsatser och marknadsåtaganden är bundna i WTO . Mer konkurrenskraftiga avskräckande illojala metoder som exportsubventioner och dumpningsprodukter till lägre kostnad för att få marknadsandelar. Mer fördelaktiga för mindre utvecklade länder, vilket ger dem mer tid att anpassa sig, större flexibilitet och speciella privilegier. Det låter som en motsägelse. Det föreslår särskild behandling , Men i WTO betyder det faktiskt att icke-diskriminering behandlar nästan alla lika. Detta är vad som händer Varje medlem behandlar alla andra medlemmar lika som mest gynnade handelspartner Om ett land förbättrar de fördelar som det ger till en handelspartner, har det Att ge samma bästa behandling till alla andra WTO-medlemmar så att de alla fortsätter mest gynnade. Största nationen MFN-status betyder inte alltid lika behandling De första bilaterala MFN-fördragen inrättar exklusiva klubbar bland ett land mest eftertraktade handel Partner Under GATT och nu WTO är MFN-klubben inte längre exklusiv. MFN-principen säkerställer att varje land behandlar sitt över 140 medlidande S lika. Men det finns några undantag.

No comments:

Post a Comment